در سیستم‌درمانی تمرکز بر درمان از راه ارتباط میان فرد با خانواده، دوستان، محیط کار و اجتماع و تأثیر این رابطه بر یکدیگر است. پسر چهار ساله‌تان با چکش روی شوفاژ می‌کوبد. شما او را بغل می‌کنید و در راهرو، روی صندلیِ تنبیه می‌نشانید و با احساسی دوگانه به آشپزخانه می‌روید. تنبیه یکی از روش‌های کوتاه‌مدت برای تأثیر بر رفتار نامناسب کودکان است. این که بچه پس از تنبیه بلافاصله کارش را تکرار کند، بسیار اندک است. تنبیه در کوتاه‌مدت می‌تواند کارساز باشد، ولی روش عاقلانه‌ای نیست.

اگر عمیق تر به رفتار یک کودک توجه کنید، درمی‌یابید که برای خردسالان بسیار دشوار است که به تحریکات بیرونی نه بگویند. آن‌ها هرچه بزرگ‌تر شوند آسان‌تر به تحریکات بیرونی می‌توانند نه بگویند. از این رو به‌جای تنبیه بهتر است که به آنان توضیح داده شود.

در خانواده‌هایی که تنبیه انجام می‌شود، میان اعضای خانواده رابطه سرد پدید خواهد آمد. تنبیه بدنی تأثیر منفی فراوانی دارد. برپایه پژوهش «سلامتی و سیاست اجتماعی» در «دانشگاه مک‌گیل» McGill University کانادا، در کشورهایی که در آن تنبیه بدنی رخ می‌دهد، خشونت میان پسران ۳۰ درصد و میان دختران ۴۰ درصد بیش‌تر از کشورهایی است که در آن‌جا خشونت ممنوع است.

البته تنبیه تنها تنبیه بدنی نیست، بلکه دربرگیرنده هر مجازاتی که کودک را تحقیر کند، می‌شود. برای نمونه، کودک را به اتاق دیگر فرستادن و به خواهرش شیرینی دادن، یا تمیز کردن حیاط  چنان‌که گفته شد چنین تنبیه‌هایی کارایی کوتاه‌مدت دارند. اصلاح رفتار کودکان با توضیح دادن، به رشد بهتر کودک، رابطه بهتر میان کودک و مادر و پدر، و ساختن جامعه‌ای سلامت‌تر می‌انجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...