بدخوابی کودکان یکی از اختلالات خواب است که در آن کودکان در خوابیدن در شب و یا در خواب ماندن دچار مشکل هستند.از شایع ترین علت های بدخوابی کودکان در شب و اختلالات بی خوابی می توان  به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف کافئین
  • استرس
  • عادت خواب نادرست
  • خروپف
  • عوارض جانبی داروها
  • آسم (سرفه)
  • افسردگی
  • اضطراب

در ادامه به تشریح برخی از این موارد می پردازیم.

1. عادت های خواب نادرست و روش های غلط خواباندن کودک                                                                                           از روش های نادرست خواباندن کودک که توسط اکثر والدین انجام می شود تکان دادن کودک برای خواباندن است. این کار اشتباه موجب می شود تنهایی به خواب رفتن را یاد نگیرند وهمیشه به کمک والدین نیاز داشته باشند و به جای به خواب رفتن گریه کنند تا به مقصود خود برسند. زمانی که نوزاد و کودک خواب آلود است اما هنوز نخوابیده بهتر است در سرجایش قرار دهید تا بدون کمک خوابیدن و در تنهایی خوابیدن و حتی خوابیدن وقتی درنیمه شب بیدار می شود را یاد بگیرد.                                                                          

2. اضطراب و ترس از جدایی                                                                                                                                     این مرحله برای تمامی کودکان امری طبیعی است به خصوص اگر در اتاق جداگانه به خواب بروند. در سن 6 سالگی می توانید به کودک خود کمک کنید تا تنهایی خوابیدن را یاد بگیرد و به آن عادت کند. به آرامی با او حرف بزنید پشتش را بمالید و او را آرام کنید؛ اما سعی نکنید این کار را طوری انجام دهید که به بغل و غذا دادن موقع خواب عادت دهید. یکی از راه هایی که می تواند مانع از ترس کودکان از تاریکی شب شود، روشن گذاشتن یکی از چراغ های کم نور اتاق است.                                                                                               

3. خستگی کودک                                                                                                                                                     توجه داشته باشید کودکان نوپا و خردسال در حدود 11 الی 14 ساعت خواب در طول 24 ساعت نیاز دارند. سعی داشته باشید برنامه منظمی برای کودک داشته باشید. بهتر است ساعت خواب کودک و نوزاد منظم شود؛ حتی خواب نیمروزی، غذا خوردن و بازی کردن کودک را تنظیم کنید.                                                                                                                                                                

4. به تاخیر انداختن زمان خواب کودک                                                                                                                            

برخی از کودکان زمان خوابیدن شان را به تاخیر می اندازند. آن ها با آوردن بهانه های مختلف مانند شنیدن قصه و داستان دیگر از والدین، دستشویی رفتن و آب خوردن از خوابیدن سرباز میزنند. بهتر است محکم و قاطع و مهربان باشید، به اتاق کودک رفته و به او بفهمانید که واقعا زمان خوابیدنش رسیده است.                                                                                                                     

5. نداشتن خواب کافی در روز                                                                                                        

کودکان در مواقع بیشتر به خواب 2 تا 3 ساعت روزانه نیاز دارند. معمولا کودکانی که در طول روز چرت کافی نمیزنند در شب دچار بدخوابی و بی خوابی می شوند. بهتر است بدانید کودکان تا 5 سالگی به خواب بعد از ناهار نیاز دارند.                                                     

6. کابوس های شبانه                                                                                                                                   یکی دیگر ازعلت های شایعی که در اکثر کودکان اتفاق می افتد دیدن کابوس و خواب های بد است. این امر کاملا طبیعی و بی ضرر است. چناچه کودک تان با دیدن کابوس از خواب بیدار شد او را نوازش کنید تا آرام شود. اگر دیدن این کابوس ها و خواب های بد به دفعات زیاد تکرار شد باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

7.خروپف                                                                                                                                                              از هر ده کودک معمولا یک کودک خروپف می کند. خروپف کودکان به دلایل مختلفی اتفاق می افتد آلرژی فصلی، انحراف بینی، سرماخوردگی و یا وقفه تنفسی درخواب می باشد. اگر در خواب کودک مشکلی اتفاق نیفتد پزشک نیز برای درمان اقدامی نخواهد کرد اما اگر به خاطر خروپف یا مشکلات تنفسی، کودک نتواند بخوابد باید با پزشک متخصص مشورت نمود.

برای درمان بی خوابی در شب

1. محیطی مناسب برای کودک فراهم کنید.

2. جلوگیری از مصرف کافئین

3. اگر کودک در بین 10 الی 20 دقیقه به خواب نرفت او را از رختخواب جدا کنید و کاری آرام مانند کتاب خواندن برای او انجام دهید.

4. توقف فعالیت های تحریک کننده قبل ازخواب مانند بازی کردن، تلویزیون دیدن و با تلفن صحبت کردن.

5. ورزش کردن به طور منظم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...