انیشتن معتقد است که خیال پردازی کودک از علم و دانش اهمیت بیشتری دارد. تخیل کودک دری به سوی جهانی دیگر باز می‌کند. کودک به کمک خیال پردازی خود می‌تواند افکار و دغدغه هایش را با شما در میان بگذارد و حتی در همان دنیای خیالی برای آن ها راه حل پیدا کند. خیال پردازی کودک یکی از نشانه های کودک سالم، باهوش و نشان دهنده پیشرفت مغزی در اوست. البته این افکار باید کنترل شوند و در محدوده مشخصی باشند تا به کودک و روان او آسیبی وارد نکند.

روانشناسان بر این باور هستند که خیال پردازی کودک با فوایدی همراه است.

  • یکی از فواید خیال پردازی کودک تقویت مهارت های اجتماعی و پرورش خلاقیت است.
  • کودکانی که اهل خیال پردازی هستند بیشتر از سایر کودکان می‌توانند مسائل و مشکلات را تجزیه و تحلیل کنند.
  • خیال پردازی، ذهن کودک را فعال نگه می‌دارد و آن ها همیشه ایده های بسیار نابی در مغز خود دارند.
  • معمولا کودکان خیال پرداز قادر به مرور تمام اتفاقاتی هستند که در طول روز پشت سر گذاشته اند و همین ویژگی به تقویت حافظه آن ها کمک می‌کند.
  • اگر کودک شما بیش از اندازه خیال پردازی کند، آسیب های روحی و جسمی شدیدی به او وارد می‌شود.

از معایب خیال پردازی کودک می‌توان به مشکلات ذهنی اشاره کرد.

  • گاهی اوقات مشکلات ذهنی می‌تواند بیانگر اختلالات نورولوژیکی مانند بیش فعالی، اسکیزوفرنی، اوتیسم و … باشد.
  • اگر کودک غرق در خیال پردازی شود، عملکرد ذهن او کاهش پیدا کرده و نمی‌تواند رفتار معمولی از خود نشان بدهد.
  • معمولا یکی از دلایل خیال پردازی های کودکان کم توجهی والدین به کودکانشان می‌باشد. بنابراین اگر خیال پردازی در کودکان بیش از اندازه معمول باشد، بهتر است با مشاوره کودک در این زمینه مشورت کنید.

نشانه های خیال پردازی کودکان

  • سوالات کودکان
  • نقاشی های کودکان
  • استدلال کودکان
  • بازی با دوست خیالی

برخورد با کودک خیال پرداز

1. به آنها بگویید رفتار خودشان را زیر نظر بگیرند

یکی از راه های برخورد با خیال پردازی کودک، انتقال احساس خوب به آن هاست. به کمک ایده و خلاقیت خود به آنها نشان دهید که انسان های قوی هستند که از عهده انجام هرکاری برمی‌آیند. از آن ها بخواهید که رفتارهای خودشان را زیر نظر بگیرند و خودشان را کنترل کنند. همچنین مسئولیت انجام کارهایشان را به خودشان بسپارید تا وقت کمتری برای خیال بافی داشته باشند.

2. تنفس هوشیارانه را به فرزندتان آموزش دهید

یکی از راه های کاهش خیال پردازی های کودکان آموزش و تمرین تنفس عمیق است. کودک شما باید در طول روز حداقل هشت دقیقه روی تنفس عمیق وقت بگذارد و این تمرین را انجام دهد. تنفس عمیق میزان تمرکز در سایر بخش های زندگی را بیشتر می‌کند.

3. به محیط اطراف خود بیشتر توجه کنید

گاهی اوقات لازم است برای کمتر شدن تخیل کودک محیط اطراف او را تغییر دهید. ممکن است در محیط اطراف فرزندتان محرک هایی وجود داشته باشد که او را به خیال پردازی تشویق می‌کند. اگر لازم است مدرسه و دوستان او را عوض کنید، دکوراسیون اتاق او را تغییر دهید و هر وسیله ای که کودک را به دنبال خیال پردازی می‌برد، از او دور کنید.

4. با خیال پردازی او مقابله نکنید

هرگز کودکتان را وادار به ترک خیال پردازی نکنید. به جای آن به کودکان یاد بدهید که بتواند خود آگاهی داشته باشد و کنترل ذهن خود را به دست بگیرد. بنابراین هر روز با یکدیگر تمرین هایی انجام دهید که تمرکز را در او تقویت کرده و تخیل کودک را کمتر کند.

5. به تغذیه فرزندتان اهمیت بدهید

تغذیه مناسب به افزایش تمرکز کودک کمک می‌کند. هرچه کودک کنترل بیشتری روی ذهن خود داشته باشد، راحت تر افکار خود را کنترل می‌کند. به همین دلیل به تغذیه کودکتان اهمیت بدهید و این راهکار را دست کم نگیرید.

6. فرزندتان باید استراحت کافی داشته باشد استراحت کافی یکی دیگر از مواردی است که به تقویت حافظه و تمرکز کمک می‌کند. خوابیدن به اندازه کافی، ذهن کودک را از خیال بافی دور نگه می‌دارد و ذهن او را آرام می‌کند. به طور مقابل بی خوابی باعث آشفتگی کودک شده و او را به دنیای خیال می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...