در سنین مختلف کودکان چگونه خشم خود را بروز می‌دهند؟

در سنین مختلف کودکان چگونه خشم خود را بروز می‌دهند؟

در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که در سنین مختلف کودکان چگونه خشم خود را بروز می دهند؟

صفر تا دو سال:

اگر نوزادان، به ویژه نوزادان کنجکاو، وسیله‌ای که در دست دارند را پرتاپ کنند و دیگر نتوانند آن را بردارند، گریه می‌کنند (منظور نوزادانی که هنوز چهار دست و پا راه نمی‌روند). برای آن‌ها بسیار ناراحت‌کننده و رنجش‌آور است که محدود باشند و آن‌چه که می‌خواهند را نتوانند به‌دست بیاورند. بزرگسالان اغلب فرق بین خشم و ناراحتی معمولی نوزادان را نمی‌توانند از یکدیگر تشخیص دهند.

بسیار حائز اهمیت است که بدانیم نوزادان فقط یک راه و وسیله برای ابراز ناراحتی و پریشانی خود دارند و آن «گریه کردن» است. گریه کردن بیش از این‌که نشانه و راهی برای بروز خشم باشد، راهی برای ابراز ناراحتی و نیازهای نوزادان است.

پس از شش ماهگی نوزادان ولع زیادی دارند که خودشان غذا بخورند. اگر شما دست نوزاد را بگیرید و عقب بکشید یا تلاش کنید قاشق را از او بگیرید، شاید نوزاد تلاش کند دست خود را آزاد کند و به این طریق اعتراض خود را با خشم و عصبانیت نشان دهد.

برخی نوزادان چون حواس پنجگانه بسیار قوی و حساسی دارند، محیط‌های پر نور و بسیار روشن، محیط‌های پر سر و صدا یا پر ازدحام، می‌توانند موجب رنجش و خشم آن‌ها شوند.

بین ۱۲ تا ۱۸ ماهگی نوزاد قادر است چهار دست و پا راه برود یا سر پا بایستد و حرکت کند. زمانی که والدینِ نگران و محافظه‌کار، مانع برداشتن قدم‌های جدید نوزاد در این دنیا می‌شوند، نوزاد را خشمگین می‌کنند.

سه تا چهار سال:

در این سن خشم کودکان از ناراحتی‌هایشان سرچشمه می‌گیرد. این احساس زمانی بروز می‌یابد که نیازهای آن‌ها برآورده نشود یا نتوانسته باشند کار مد نظرشان را انجام دهند یا معلمان و والدین در حد انتظار به آن‌ها توجه نکرده باشند.

فضای شخصی و فیزیکی برای کودکان سه تا چهار ساله بسیار مهم است و هرگونه تجاوز به این فضاها منجر به خشم و ناراحتی آن‌ها خواهد شد.

اگر در این سن و سال از آن‌ها بخواهید بنشینند و منتظر بمانند، آزرده خاطر می‌شوند و این کار می‌تواند موجب خشم آن‌ها شود.

کودکان ۳ و ۴ ساله موقع بازی کردن دوست دارند آزاد باشند و اگر در حین بازی از آن‌ها بخواهیم کاری برخلاف میل‌شان انجام دهند، خشمگین خواهند شد.

در سنین مختلف کودکان چگونه خشم خود را بروز می دهند؟

پنج تا شش سال:

دلیل بروز خشم در کودکان ۵ تا ۶ سال نیز کلافگی و ناراحتی است. برای مثال شاید نیازهایشان برآورده نشود یا نخواهند وسیله‌هایشان را به کسی بدهند یا شاید لازم باشد صبر کنند و انتظار بکشند. همه این موارد می‌توانند موجب بروز خشم در آن‌ها شوند.

در این رده سنی کودک کم‌کم یاد می‌گیرد بنویسد، بخواند و نقاشی کند. همین کارها می‌توانند موجب خشم در او شوند، زیرا سطح انتظارات کودک از خودش در حال افزایش است. در نتیجه زمانی که نتواند انتظاراتش را برآورده کند، ناراحت و عصبانی می‌شود.

اما کودکان در این سن به تدریج یاد می‌گیریند که باید در مورد خشم خود صحبت کنند و خشم‌شان را از راهی درست ابراز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...