نشانه‌های خشم در کودکان چیست؟

نشانه‌های خشم در کودکان چیست؟

راه‌های گوناگونی وجود دارد که کودکان احساس خشم را تجربه کنند. اکثر اوقات بدن فرد به او هشدار می‌دهد که وی اکنون خشمگین شده است.

آیا کودک شما تند تند نفس می‌کشد؟ آیا صورتش قرمز شده است؟ عضلاتش منقبض شده‌اند؟ یا دستانش را مشت کرده و محکم گره کرده است؟ آیا می‌خواهد چیزی را بکشند و یا کسی را بزند؟ خشم باعث می‌شود او بر سر کسانی که در اطرافش هستند و دوست‌شان دارد یا حتی عاشق آن‌ها است، داد بزند. البته برخی کودکان خشم‌شان را این‌گونه بروز نمی‌دهند و در درون خود نگه می‌دارند. اگر کودک شما جزو این دسته از کودکان باشد، شاید دچار سردرد و یا دل درد شود. شاید در مورد خود احساس بدی داشته باشد یا ناگهان گریه کند. حتی شاید از حرف زدن اجتناب کند.

اما باید بدانید که پنهان کردن خشم اصلاً کار درستی نیست و کودک باید از راهی درست و بدون آسیب رساندن به خود و سایرین خشم خود را بروز دهد.

کودک شما ممکن است وقتی که خشمگین می‌شود به خودش و دیگران آسیب برساند یا مشکلاتی جدی در مدرسه و کلاس درس یا حتی خانه پیش بیاورد. شما باید شناخت درستی از نشانه‌های خشم در کودکان داشته باشید.

اگر کودک شما:

    بابت مشکلاتش دیگران را سرزنش می‌کند،

    یا موقع عصبانی و ناراحت شدن وسیله‌هایش را پرت می‌کند یا می‌شکند،

    موقع عصبانی شدن به سختی آرام می‌شود،

    تغییر در هر چیزی باعث خشم او می‌شود،

    هنگام بازی با سایر کودکان قوانین بازی را تغییر می‌دهد،

    موقع عصبانی شدن الفاظ تند و تیزی به کار می‌برد یا از کلمات بد و نامناسبی استفاده می‌کند،

    یا اگر کودکی منفی‌گرا است،

    همواره دنبال بهانه‌ای برای مشاجره و ناراحتی است،

    و غیره

همه‌ی این‌ها نشانه‌های خشم در کودک شما می‌باشند و به شما هشدار می‌دهند که او مشکلاتی در بروز خشم خود دارد، پس باید دست به کار شوید و به فرزندتان کمک کنید تا با خشم خود مقابله کند و راه‌های مقابله با خشم را به او آموزش دهید. شما می‌توانید برای این کار از یک متخصص نیز کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...