برای کودکان، احساس ترس از امتحانی بزرگ و سخت، عادی است ولی برخی از کودکان بیش از اندازه دچار اضطراب می‌شوند، که بر سلامتی، رفتار و نمرهٔ کودکان اثر می‌گذارد. اضطراب امتحان از زمانی که مدارس تاکید زیادی بر استاندارد کردن امتحانات کرده‌اند، شایع شده است. همهٔ شاگردان دچار این فشار می‌شوند، حتی شاگردانی که نمرات خوبی می‌گیرند گاهی این فشار را تجربه می‌کنند.

نشانه هایی که نمایانگر استرس بیش از حد کودکان شده است عبارت اند از :

کودک به ویژه در روزهای امتحان از رفتن به مدرسه سرباز می زند روزهای نزدیک امتحان، برای هر چیز کوچکی گریه می‌کند؛ رفتار خورد و خواب کودک روزهای قبل از امتحان تغییر پیدا می‌کند؛ حتی ساده‌ترین تکالیفش را انجام نمی‌دهد؛ دچار حواس پرتی شده و توانایی تمرکز کردن را ندارد؛ خودش را دست کم گرفته و لقب “احمق” به خود می‌دهد؛ در روزهای قبل از امتحان، دچار حالت تهوع و سر درد تنشی می‌شود؛ در خانه تمرین‌ها را خوب انجام می‌دهد، ولی در امتحان واقعی عملکردش فرق می‌کند؛ روی ورقه‌ها و پروژه‌ها خوب عمل می‌کند، ولی در امتحان نه.

جوسف کاسبارو، مدیر پیشین مدرسه‌ای در نیویورک می‌گوید: «مدرسه‌ها، نظام‌ها، معلم‌ها و اجتماع، بیش از پیش بر اساس نمرهٔ آزمون‌هایشان داوری می‌شوند، و سبب می‌شوند همه درگیر اضطراب شوند». او مشاهده کرد هنگامی که نمرهٔ آزمون‌های استاندارد، ارقام قدرتمند می‌شوند، یعنی شاگردان نمرهٔ قبولی را دریافت می‌کنند، به سطح بالاترارتقاء پیدا کرده و بر اعتبار و شهرت مدرسه افزوده می‌شود، در آن هنگام بیشتر دانش آموزان به گونه‌ای، اضطراب را تجربه کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...